ANIMATIE – Miscare si componente (2)

ATITUDINI SI REPREZENTARI (1)

Voi incerca in cele ce urmeaza sa va arat o serie de atitudini si ce ar putea reprezenta ele pentru spectator.
O sa observati ca reprezentarile sunt uneori “aparent” contradictorii si aici intervin nuantarile la care un animator trebuie sa apeleze pentru a sublinia doar acea atitudine de care are nevoie. Pentru asta, el trebuie sa cunoasca toate aceste nuantari care vor defini in final trairile personajului in momentul cerut de scenariu.
In sprijinul acestui lucru, voi posta si alte miscari cum ar fi; miscarile picioarelor, ale bustului, ale umerilor, capului, etc.
Ar fi o mare greseala ca un animator sa creada ca daca va folosi doar atitudinea respectiva, a si rezolvat problema reprezentarii.
Foto 1Atitudinile si reprezentarile, precum si celelalte viitoare postari au doar un rol orientativ, animatorului revenindu-i dificila, dar si minunata sarcina, de a transpune in fapt caracterele si trairile eroilor.

Foto 1
A – Stand in picioare, drept, calcaiele lipite, sprijin egal pe ambele picioare poate insoti urmatoarele stari;
– Modestie, timiditate, umilinta, respect, slugarnicie, pasivitate.

Foto 2B – Stand in picioare, corpul se sprijina egal pe ambele, picioarele departate poate reda urmatoarele stari;
– Vulgar, grosolan, sau atitudini ale unui marinar sau calaret.

C – Atitudinea cu genunchii indoiti arata urmatoare stari;
– Oboseala, slabiciune, batranete sau betie. In general teama de a nu pierde echilibrul.

Foto 2
Foto 2AA – Sprijin pe piciorul opus actiunii poate insoti starea de asteptare sau indiferenta.
B – Sprijin pe piciorul apropiat actiunii arata interesul fata
de ce se intampla in fata sa. Activ, atent.

Foto 2A
Aceleasi simtaminte ca in Foto 2.
In starea A, nu este interesat, nu-i pasa, nu e treaba lui.
In starea B, participa la actiune, este interesat.

Foto 3
Foto 3Atitudini la care vointa este participanta directa.
A1- A2- A3 – Atitudini care pot reprezenta stari precum;
a fagadui, admiratie, dorinta, a cere, a ruga, a implora, a voi, a afirma, a promite sau a convige.
Indoind piciorul de sprijin ( A2 si A3 ) se obtine un efect mai puternic decat in A1.
B1 – B2 – Atitudini care redau starile; ignoranta, sovaiala, indoiala, grija, teama, refuz, mirare, dezgust, repulsie, spaima, dispret sau
neliniste.
In B2 efectul este mai puternic prin indoirea piciorului de sprijin
si aplecarea corpului catre inapoi.

Nota
Stand in picioare, corpul sprijinit egal pe ambele picioare departate sau apropiate in acelasi plan, este o atitudine potrivita unei stari de inferioritate, de indiferenta, sau a unor sentimente stapanite.
Cand insa dorim sa exprimam o pasiune, o vointa, sau orice alta
emotie intensa, se recomanda lasarea corpului pe un singur picior, mai Foto 4mult sau mai putin indoit, fie inainte, fie inapoi, dupa natura sentimentului ce avem de exprimat.
Aceste miscari de a inainta sau de a da inapoi ofera multe avantaje, printre care si acela ca un picior ramane liber pentru a actiona cu el. A hotari sau a pleca.

Foto 4
A – Personajul stand rasturnat si cu picioarele desfacute este
pozitia specifica tipului needucat, vulgar, obraznic, nerusinat,
prost crescut.
B – Un salut ceremonios pentru barbati incepe cu deplasarea
piciorului din inapoi catre inainte pana ce calcaiele se ating
Foto 5cu inclinarea in acel moment a capului.
Cu cat capul se inclina mai mult, cu atat respectul este mai mare.

Foto 5
A1 – A2 – A3 – Pentru un personaj feminin, salutul ceremonios consta in a face un pas inapoi ( din A1 in A2 ) cu piciorul ramas liber ( cel fara de sprijin ) si de a lasa toata greutatea pe acest picior si a-l indoi, apoi piciorul din fata se retrage ( in A3 ) langa celalalt, corpul retragandu-se.
Un salut nostim, se incepe cu piciorul stang care face un pas inapoi, toata greutatea sa lasa pe piciorul drept, se indoaie apoi ambele picioare odata. Picioarele se indreapta apoi, cel stang devenind ca in prima pozitie Foto 6alaturi de piciorul drept.
Totul se face in doua miscari vioaie.

Nota
La salutul barbatilor corpul se deplaseaza o singura data in timp ce la femei de doua ori.
Observatie.
O femeie nu trebuie sa incline capul si nici bustul, decat atunci cand saluta stand pe scaun.

Foto 6
Iata doua atitudini care completeaza starile; dureri fizice, dar mai cu seama frigul, umilinta, rusinea si pudicitatea.

4 thoughts on “ANIMATIE – Miscare si componente (2)”

  1. Multumim pt notele de mai sus. Ceea ce spuneti dvs. e destul de schematic insa, comportamentul uman e infinit mai vast/variat, iar cerintele fata de un animator din ziua de astazi sunt si ele mult mai ridicate. As recomanda mai degraba tinerilor animatori sa studieze referinte video, oameni reali in situatii reale, etc :D Mergeti in parc si faceti desene rapide, 10 secunde, o mazgalitura, in care sa surprindeti un gest, o atitudine, etc. Mergeti si la un curs de actorie daca puteti, luati din el ce va e de folos in animatie, nu trebuie sa iesiti pe vreo scena sa jucati Hamlet… & check out Walt Stanchfield! :D

  2. Incep prin a va multumi pentru observatiile corecte pe care le-ati facut.
    Am ezitat mult pana sa postez aceste ultime informatii tocmai datorita schematismului la care am fost obligat sa apelez in sustinerea acestei cauze.
    Pe acest blog, am mai facut referiri la spiritul de observatie necesar celor ce cred ca se pot exprima prin animatie. Acesta este de fapt si motivul pentru care am ” vorbit ” doar despre miscare si nu despre animatie.
    Aveti dreptate cand recomandati pasionatilor sa ia cursuri de actorie. Eu le propun sa faca ceva mult mai putin costisitor pentru inceput si anume sa ” joace ” mima.
    Ar avea astfel posibilitatea sa vada expresiile pe ” viu ” , sa le compare imediat si de ce nu, sa faca acele crochiuri, la care ati facut referire, chiar atunci.
    Actoria nu se invata prin corespondenta.
    Din nefericire, acum ei se joaca pe calculator, apeland de cele mai multe ori la expresii stocate in memoria programului folosit si in curand vor observa cum expresiile folosite de unii se vor regasi in filmuletele celorlalti.
    Ati observat desigur ca in filmele realizate in orient ( cu precadere ) , expresiile personajelor sunt identice de la un film la altul ?
    Pentru industrie se sacrifica orice, inclusiv multitudinea de expresii cu care ne-a harazit Creatorul.
    In ce ma priveste, mai am doar cateva postari si voi incheia acest capitol al incercarilor de “incitare” a viitorilor animatori chiar si cu riscul de a apela in continuare la schematism.
    Pentru acest lucru imi cer scuze anticipat.

  3. ”chiar si cu riscul de a apela in continuare la schematism”.Domnule Antonescu pe mine si pe altii ne-au ajutat ,informatiile primite de la dv., cei pe care i-ati format sunt vazuti ”BINE”,asa ca nu vad.. RISCUL ! Toate cele bune si sa ne auzim cat mai repede ca am o surpriza pt. dv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *