“Fantezii” animate cu Ionut Fantaziu

Mihai SurubaruScrisoare deschisa

Domnule Ionut Fantaziu,
Am fost surprins, ca si alti colegi de breasla care m-au sunat in legatura cu articolul dvs. “Bunicul desenelor animate”(Ev Zilei 13 dec 2009 – Vezi Articol ) despre multimea de inexactitati pe care il contine.
Ca unul care a “fost selectat” in 1961 in lumea animatiei si care la randul meu, mai tarziu, am “selectat” si pregatit inca din 1968 viitoarele cadre de animatori, printre care si pe Mihai Surubaru, imi pot permite sa va rog sa faceti cuvenita “erata” a afirmatiilor dvs. intr-un viitor articol.
Incep cu titlul.
Bunicul desenelor animate!
Ale tuturor sau doar ale noastre?
Inseamna ca eu ca si alti colegi mai in varsta din aceasta lume a animatiei ar trebui sa fim strabunicii acestora, nu-i asa?
Daca Mihai Surubaru a fost BUNICUL lui “Balanel si Miaunel”, cum afirmati dvs in articol, si cum Sasu Eduard a fost in realitate PARINTELE acestui serial, inseamna ca filmul a fost creatia primului si nu rodul imaginatiei celui de-al doilea. Absurd si jignitor memoriei lui Edy.
Trebuia sa cereti avizul celui intervievat pentru exactitatea materialului ce urma a fi publicat si numai dupa aceea sa-l dati spre tiparire. Va fac aceasta recomandare intrucat articolul dvs. contine multe erori, iar cei care il citesc incep sa-si puna intrebari cu privire la autenticitatea informatiilor cum ar fi, citez;
< La desenele animate se lucreaza in echipa (asa este!), aproape ca la un film obisnuit…(de fictiune, documentar, de papusi, pictura sub aparat.. etc.,? nu specificati.), diferenta e ca personajele sunt “costumate si machiate de un animator” (inexact!).
Personajele nu sunt nici costumate si nici machiate ci CREATE, de regula, de un plastician (creator de personaje) si nu de animator. Mihaela a fost creata de Nell Cobar (ca sa dau doar un exemplu), iar noi ceilalti care am realizat diferite episoade ale serialului a trebuit sa o desenam intocmai. Cobar nu a fost ANIMATOR dar a creat multe personaje de film de animatie. Ati realizat diferenta?
Iertati-mi sarcasmul, dar textul ma incita. Dvs. spuneti;
< Inainte, cand se lucra pe acetofan, dupa ce se desenau scenele, ERAU FILMATE DE SUS, rand pe rand, la truka….>
Adica cum de SUS? Si cum RAND PE RAND?
Nu are rost sa va tin un curs de animatie despre tipurile de truci folosite si motivul pentru care au fost create, dar cand scrieti despre animatie nu trebuie sa inventati ci sa va documentati cat mai exact. Probabil ca Mihai Surubaru v-a spus ca la filmul de desen animat se utilizeaza de regula, truca VERTICALA, care are axul optic perpendicular pe masa trucii (orizontala), camera aflandu-se deasupra ei, deci SUS fata de aceasta. Dvs. ati notat sau ati gasit de cuviinta sa scrieti ca erau filmate de sus si gata.
Pentru un neavizat (cei mai multi cititori ai articolului) filmarea de sus poate fi facuta de la etaj, din avion, etc., nu-i asa?
Monumentala mi se pare explicatia pe care ne-o dati cu ce se intampla “dupa”.
< Apoi era luata fotograma cu fotograma, DECUPATA (ca un diapozitiv!!!) si asezata in film de regizor, explica Surubaru >
Daca Mihai Surubaru v-a spus asa ceva (desi nu cred), personal nu mai am nimic de comentat la acest articol, care ii face un mare deserviciu si il situeaza in afara profesiei desi banuiesc ca nu asta v-ati propus.
In privinta CENZURII, intrucat am facut parte din consiliul ARTISTIC al studioului, tin sa va informez ca din el faceau parte toti redactorii si cativa regizori reprezentativi ai studioului (inclusiv Ion Truica, la care se face referinta) si ca activitatea acestui consiliu se rezuma la discutarea scenariului iar in final la vizionarea filmului iar votul acestuia era pur consultativ. Hotararea finala apartinea directorului studioului si nu
consiliului artistic cum lasati sa se inteleaga. Dovada filmul Robinson Crusoe, care a fost INTERZIS DIFUZARII de conducerea Consiliului Culturii de atunci si nu de catre consiliul artistic al studioului. Din cate imi amintesc, filmul “Mesterul Manole” a DERANJAT conducerea studioului datorita coloanei sonore (muzica religioasa) si nu story-ului dar cum au trecut atat de multi ani… si oricum nu a fost decizia acestui consiliu pe care se incearca a-l transforma intr-un organ de cenzura! Spre cunostiinta dvs. din acest consiliu au facut parte de-alungul timpului personalitati precum; Marin Sorescu, Ileana Malancioiu, Petru Jales, Grigore Traian Pop, Ludmila Patlanjoglu, etc., pentru a cita doar cateva nume dintre redactorii ce si-au adus aportul la REALIZAREA ARTISTICA a filmelor si nu la CENZURAREA lor.
De dragul spectaculosului, probabil, ati simtit nevoia sa adaugati momente “inedite” pentru a dovedi autenticitatea celor sustinute dar din pacate nu sunt conforme cu realitatea.
Regret ca intentia dvs. de a da o nota personala filmului de animatie contine atat de multe inexactitati. Oricum mai incercati!

Regizor Victor Antonescu
unul din “strabunicii” filmului de animatie ROMANESC

PS. Daca ati fi ilustrat articolul doar cu imagini din filmele realizate de Mihai Surubaru si nu ati fi inventat atatea explicatii aiuristice, poate ca nu v-as fi scris, dar folosind si imagini din filme la care el nu a lucrat, mi s-a parut deja prea mult.

4 thoughts on ““Fantezii” animate cu Ionut Fantaziu”

  1. Sunt 100% de acord. Daca scrie un articol doar pentru a umple paginile ziarului, atunci sa nu il mai scrie.

    Maestre va rog, inca un post cu exercitii!

  2. Sunt articole si articole.Unele sunt facute din dorinta de a afla ce se mai intampla cu aceasta arta,altele sunt la comanda.Ca asa e in tenis…

  3. Bine zis Maestre:)
    Ziaristi tip Fantezii sunt multi in presa de azi…ma distrez citind presa on-line…ca sa nu mai amintesc greselile de ortografie.

    Craciun Fericit, An Nou Fericit, Maestre Antonescu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *