“Mama” lui Balanel si Miaunel

Rudele de gradul 1 ale animatiei romanesti.

Am urmarit cu atentie Observatorul ANTENEI 1 din ziua de 8 decembrie a.c. – emisiunea ACCES DIRECT rubrica ” impreuna dam viata povestilor” – in care aparea fosta noastra colega, Mariana Buzea.
balanel si miaunel2 Aflam cu acest prilej, datorat redactorului emisiuni, ca Mariana (Ana Maria) Buzea este mama filmelor cu Miaunel si Balanel. Acum un an, aflasem ca Mihai Surubaru este bunicul desenelor animate.
Mi se pare mai putin important cine sunt bunicii, parintii si celelalte rude ale filmului de animatie ci faptul ca dupa 1989 filmului de animatie romanesc i se pregatea ceva.
UITAREA !

( Balanel si Miaunel – Regia Adrian Nicolau )


Cazul Marianei Buzea nu este singular in lumea celor ce au faurit filme de animatie in Romania si acest lucru doare.
Dintre acestia am mai ramas putini si faptul ca unii se simt uitati cu adevarat este poate si din vina lor. Noi vom parasi aceasta scena, tacuti, modesti si tristi, dar daca este ceva care ar trebui sa ne consoleze este faptul ca totusi am lasat in urma noastra o serie de repere ale muncii noastre.
Filmele.
Dureros este insa faptul ca aceste filme nu se mai vad si nu vreau sa analizez motivele, dar un lucru este cert, desenele animate realizate de noi au disparut de pe toate ecranele tarii, fie ele mici sau mari.
(Mass-media, daca intr-adevar este preocupata de filmul de animatie romanesc, ar trebui sa-si uneasca eforturile si sa gaseasca explicatia acestei disparitii.)

( Balanel si Miaunel – Regia Zaharia Buzea )


Totusi inca mai existam cativa, cel putin fizic si acest lucru ne obliga sa transmitem cat mai corect informatiile ai caror depozitari suntem, pentru ca tinerii care iubesc animatia sa ne pastreze in minte si suflet cat mai mult timp. Si acesta este un mod de a nu fi uitat.

( Balanel si Miaunel – Regie Felicia Puran )

Cati dintre noi mai fac acest lucru, iar daca il fac ….il fac oare corect ?
Cum pot sa raman nepasator cand fosta mea colega spune printre alte inexactitati, ca (citez); cand am ajuns noi la Animafilm, desenele se filmau fotograma cu fotograma, apoi ne-am desteptat si am DESCOPERIT ca se poate filma si la doua fotograme si NU SE SCHIMBA NIMIC.
Doresc sa lamuresc acest lucru.
balanel si miaunelCand au venit in Animafilm, sotilor Zaharia si Mariana Buzea eu le-am transmis toate informatiile necesare debutului in noua meserie si vreau sa-i reamintesc Marianei ca filmarea la o fotograma, la doua si chiar la mai mult de doua fotograme, era deja un lucru obisnuit si ca nu trebuia DESCOPERIT .
Dar sa spui ca intre filmarea la o fotograma si cea la doua fotograme nu este nici o diferenta datorita capacitatii ochiului de a retine imaginea (!!!!!) este dovada clara a lipsei de profesionalism. Eu am explicat la timpul respectiv , chiar pe acest blog, de ce filmam la doua fotograme si nu la una.
Unul din motive era de natura economica – si la acesta cred ca facea referire Mariana – si anume ca pentru miscarea unui
personaj timp de o secunda, sunt necesare 24 de desene filmate la o fotograma. Miscarea este la fel si daca am face 12 desene, deci
jumatate din numarul lor, filmate insa la doua fotograme fiecare.
Concret, este vorba de reducerea numarului de desene, ceea ce inseamna economie si oricum intre filmarea acelorasi desene la o fotograma sau la doua fotograme este o diferenta vizibila pe ecran. Distanta respectiva va fi parcursa in primul caz intr-o secunda iar in al doilea, in doua. Practic, vitezele vor fi diferite, deci se va schimba totusi ceva. Asadar, faptul ca nu se intampla nimic cu miscarea prin folosirea celor doua metode este pura inventie. Si din pacate nu este singura.
Despre “capacitatea ochiului de a retine imaginea” ce mai pot spune…
In emisiunea de a doua zi si tot la ANTENA 1, am mai aflat de la fosta mea colega, ca la Animafilm se realizau 360 de filme pe an!
Deci aproximativ unul pe zi (!?!?!?)
Reamintesc cu acest prilej ca in anul 1986 cele 57 de filme
realizate in studiou, constituiau deja o performanta, raportata la
numarul mic de specialisti in domeniu. Ma opresc insa aici cu relevarea inadvertentelor din interviul acordat de fosta mea colega.

( Miaunel si Balanel – Regia Zaharia Buzea )

Penibil si trist in acelasi timp, este momentul final al reportajului, cand Marianei Buzea i s-a interzis accesul in studioul Animafilm.
Cei care au urmarit emisiunea, au recunoscut desigur pe cea care a semnat imaginea la multe filme in studioul Animafilm inclusiv ale Marianei Buzea (vizibila si in cateva cadre ale reportajului) pusa ea insasi in situatia penibila de a-i interzice fostei colege si colaboratoare, accesul in ce a mai ramas din primul studiou de animatie romanesc.
Ingrozitor unde s-a ajuns!
Mai bine Animafilmul s-ar transforma intr-un muzeu, la care sa ai acces, chiar si contra cost, pentru a afla unde au muncit o viata cativa indragostiti de filmul de animatie.

Nota explicativa.
Creatorul de fapt al personajelor principale din acest serial
( Balanel si Miaunel) a fost Eduard Sasu
.

* ERATA In ultima perioada de timp am primit noi informatii cu privire la autorul personajelor in discutie ( Balanel si Miaunel) careil acrediteaza pe Artin Badea drept creatorul lor si nu pe Eduard Sasu cum am postat eu pe blog. Imi cer scuze pentru eroarea comisa. Eroarea a fost posibila datorita timpului care s-a scurs din perioada realizarii eroilor respectivi si a unor informatii neverificate primite de la diversi colegi cu privire la cel
care i-a desenat de fapt pentru intaia oara. *

Unele din episoade au avut si alti regizori precum Horia Stefanescu, Artin Badea, Zaharia Buzea, Adrian Nicolau, Mariana Buzea, Felicia Puran ca sa dau doar niste exemple.
Zaharia Buzea a mai avut un merit in plus in afara semnarii regiei la unele episoade ale acestui serial, prin aceea ca el a creat eroul negativ al intregului film, PUSY, motanul tigrat,vesnic pus pe sterpelit cate ceva si mai tot timpul aflat in conflict cu buldogul Manole, creat de Artin Badea in colaborare cu Horia Stefanescu.
De altfel lui Pusy i s-au “atribuit roluri” importante si in alte filme
precum “Patratel”, ” Pata” , lung metrajul ” Cine rade la urma..”
si chiar in unele filme cu teme de educatie rutiera.

8 thoughts on ““Mama” lui Balanel si Miaunel”

  1. Buna ziua,

    Aveti mare dreptate cu infiinntarea “Muzeului Animafilm”. De foarte mult timp m-am gandit la acest lucru. Ar fi un lucru extraordinar, mai ales pentru cei care inca mai simt ca au o parte din sufletul lor in Studio. Imi este dor de platourile de filmare, de birourile de culoare, de animatie, de atelierul de papusi, de parfumul temperi si aracetului, a lemnului proaspat taiat.
    De foarte multe ori am trecut pe langa Animafilm, am incercat sa privesc prin geamul de sticla, mi-am lipit obrazul de usa, intorcandu-ma pentru cateva secunde in timp, si pe aceeasi treapta uzata de noi si care a prins patina timpului, am coborat si cu un mare gol in suflet, am trecut mai departe.

    Nu se mai fac filme, dar bani pe biletele de intrare sigur se faceau.

  2. Ce se intampla in”, fostul “sau ‘actualul’,”Animafilm”! sau cum sa i zic? Mie cel putin mi se pare ciudat! multi ani nici nu am stiut ce se mai intampla cu el! Tot ce pot sa spun e ca ma leaga multe amintiri de acel loc si de oamenii pe care i am cunoscut in perioada aceea in care am lucrat acolo!, . Acel loc mi se parea: extraordinar, luminos , frumos, cu oameni minunati! Copilaria mi am petrecut o practic acolo! De acord cu ce spune ti dv., D.Antonescu:” unde au muncit o viata, cativa indragostiti de filmul de animatie”,doar ca eu ma situez la: ”unde au muncit o copilarie ”, dar am muncit cu drag si pasiune!…

  3. as avea o intrebare. Din cat am citit si eu pe net si cat am vazut din inregistrari, ceva nu coincide.
    ,,Mariana Buzea are 70 de ani. Mai bine de 40 i-a petrecut in Animafilm, ca regizor. Patru decenii in studiourile care au creat desenele animate ale copilariei noastre”(antena 1,3)

    Nu inteleg. Daca dumneaei are 70 de ani, – 40 de ani pe care i-a petrecut la Animafilm, – 21 de ani de la desfiintarea studioului… ar insemna ca dna. Buzea a lucrat acolo inca de la varsta de 10 ani. Ce am scapat?

  4. Pentru a va raspunde la intrebare, este necesar sa fac cateva precizari.

    1) Sotii, Zaharia si Mariana Buzea si-au inceput activitatea in studioul Animafilm in anul 1965.

    2) In primii ani, doar Zica (Zaharia) Buzea apare pe genericele filmelor, la inceput ca desenator, apoi animator alaturi de nume consacrate ale animatiei noastre precum:
    Artin Badea, Valentin Baciu, Constantin Merlan, Eugenia Boroghina sau Simion Alexandrescu. Filmele, Omagiu, Patru pitici sau Motanul in cosmos a caror regie era semnata de regretatul Iulian Hermeneanu, stau marturie acestei perioade.

    3) Prin anii ’70, Zica incepe sa realizeze filme ca regizor avand in Mariana Buzea scenograful consecvent al filmelor sale.
    De altfel chiar genericele unor filme folosite de ANTENA 1 ca argumente in sprijinul reportajului din 8 decembrie 2010 stau marturie faptului ca regia a fost semnata de Zaharia Buzea si scenografia de Mariana Buzea.

    4) ” Animafilm ” si-a restrans activitatea prin anii 1995-2000 si din cate stiu Mariana Buzea, dupa aceasta perioada nu a mai fost solicitata sa faca vreun film in cadrul studioului.

    5) Exista tentatia fireasca sa vorbim despre activitatea noastra in lumea animatiei de la inceputuri si pana in ziua de azi, chiar daca unii dintre noi s-au rupt complet de foarte mult timp de ceea ce inseamna animatie.

    6) In consecinta, nu se poate vorbi de o activitate de peste 40 de ani si in nici un caz doar ca regizor a Marianei Buzea.

    Sper ca ati observat de unde apare nelamurirea.
    Va multumesc pentru comentariu si va mai astept.

  5. Mi se pare groaznic ca unele persoane vor cu orice pret sa apara la tv, cand nu au nimic de spus si pe deasupra mai si mint. Bunicul meu a fost regizorul si creatorul multor desene animate printre care si mieunel si balane, respectiv Badea Artin. Imi pare rau atunci cand citesc pe internet diverse lucruri neadevarate si asa zise persoane care inventeaza diverse lucruri sau isi insusesc munca altora.

  6. Draga Iustina,
    Nu-ti pot descrie surpriza pe care mi-a facut-o comentariul tau de pe blog.
    Nu mai stiam nimic despre voi. Ultima oara am vorbit la telefon cu bunica ta, a fost cu foarte multi ani in urma.
    In privinta prostiilor care se vehiculeaza in mass-media, ma straduiesc, din pacate singur, sa fac putina ordine si sa asez lucrurile pentru o informare cat mai corecta asupra vietii unora care cu pasiune si daruire au muncit in fabrica de vise a animatiei romanesti.
    Vei primi vesti de la mine cat mai curand.
    Pana atunci, imbratisari tuturor din partea noastra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *