– Regizori ai filmului romanesc de animatie – ( 33 de microportrete ilustrate ) – pagina 5

– Ana Maria Buzea –
almanah;
Peripetiile lui Ionut, Balanel, Robotel si Creionel, Temerarii de la scara 2.

– Zaharia Buzea –
almanah;
Episoade din Balanel, Peripetiile lui Ionut, Temerarii de la scara 2, Robotel si Creionel, Pegasus.
completari;
1966 – animatie impreuna cu Iuliu Sanpetru la filmul MUNTELE in regia lui Paul Socrate Mateescu.
1966 – animatie alaturi de Elena Diculescu, Antoaneta Capsuneanu si Iuliu Sanpetru la filmul OMAGIU in regia lui Iulian Hermeneanu.
1967 – animatie impreuna cu Artin Badea, Simion Alexandrescu, Constantin Merlan si Constantin Crahmarel la filmul PATRU PITICI in regia lui Iulian Hermeneanu.
1968 – animatie alaturi de Valentin Baciu, Eugenia Boroghina si Simion Alexandrescu la filmul MOTANUL IN COSMOS in regia lui Iulian Hermeneanu.

PAG 5

 

– Continuare –
” ANIMA – ANIMAE ” 8

………- Intrarea artistilor -…..
– RENASTEREA (1963), capodopera inimitabila realizata exclusiv pe baza unei stranii ingramadiri de obiecte lipsite de stralucire si desperechiate, carora Borowczyk le controleaza imobilitatea flegmatica si le face sa suporte o distrugere calculata, imagine cu imagine, dar turnate invers, pentru a simula magica lor recompunere.
Precizia calcului acestei desfasurari inversate, reactiile concrete ale diferitelor obiecte si materiale reduse progresiv la faramaturi ( par de bufnita, pleznirea alamei unei trompete, distrugerea unui cos din trestie, a unei papusi din portelan sau a unei carti ) umplu cu o viata frematatoare aceasta succesiune de cosmar a renasterii si a distrugerii.
JOCURILE INGERILOR (1964), cu toata vigoare sa cam stridenta, ne prezinta o data mai mult cu o precizie lirica magistrala, spectacolul unei vieti invizibile si inexplicabile pe care animatia rarefiata o sustine mai bine decat ar face-o o animatie elaborata.
Toate aceste exemple de modernism sumbru, rarefiat, laconic, convulsiv si terorist par a corespunde unei noi nuante a sensibilitatii contemporane, unei dorinte de participare in profunzime care se opune valorilor precise, abundente ale atitudinii de altadata a spectatorilor pasivi si imbibati de semne.
– Va urma –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *