– Regizori ai filmului romanesc de animatie – ( 33 de microportrete ilustrate ) – pagina 7

– Bob Calinescu –
almanah;
Vulpea pacalita, Nazdravanii, Cocorul, Cantec pentru o veverita, Calomnierea calomniei, Rapsodie in lemn, Fresca.
completari;
1954 – scenariu, imagine si regie la filmul PASTRATI CURATENIA.
1955 – scenariu, animatie si regie la filmul BALCIUL JUCARIILOR.
1955 – scenariu si regie la filmul CUTIA CU MUZICUTE.
1955 – scenariu si regie la filmul MICA REPREZENTATIE.
1955 – scenariu pentru filmul ZDREANTA in regia lui Olimp Varasteanu.
1956 – scenariu, personaje si regie la filmul CHIT IN PERICOL.
1956 – scenariu, personaje si regie la filmul DL. GOE.
1956 – scenariu, personaje si regie la filmul NAZDRAVANII.
1957 – scenariu si regie la filmul A FOST ODATA.
1957 – scenariu, personaje si regie la filmul CHIT DESCOPERA PISICA.
1957 – co-scenariu cu Octav Pancu Iasi, personaje, decoruri si regie la filmul PANTALONASII SE POARTA USCATI.
1957 – scenariu si regie la filmul UCENICUL VRAJITOR.
1959 – regie la filmul POVESTE DINTR-O NOAPTE CU LUNA.
1959 – scenariu si regie la filmul ANUL UNU.
1959 – scenariu si regie la filmul DIMINEATA MIHAELEI.
1961 – co-regie cu Florin Angelescu la filmul VISUL LUI BOROBOATA.
1962 – scenariu si regie la filmul ANCORA.
1962 – co-regie cu Florin Angelescu la filmul PATANIILE LUI DULUS SI LABUS.
1963 – scenariu si regie la filmul BALADA MAESTRILOR.
1963 – scenariu si regia la filmul CUIUL.
1963 – scenariu si regie la filmul RITM.
1964 – scenariu si regie la filmul GLUMA NOU CU FIER VECHI.
1965 – scenariu si regie la filmul UNDE NU-I CAP….
1965 – scenariu, decoruri si regie la filmul COCENEL.
1967 – regia la filmul FANTEZII.
1968 – scenariu si regie la filmul ROMEO SI JULIETA.
1968 – scenariu si regie la filmul TOPORUL SI PADUREA.
1969 – scenariu si regia la filmul ORGA.

– Nell Cobar – parintele MIHAELEI.
almanah;
Leo si Leo, Adresantul cunoscut, Panoramic, Amicii nostri, Spinii trandafirului.
completari;
1963 – scenariu, desene si coregie cu Iulian Hermeneanu la filmul MITICA.
1964 – scenariu si regie la filmul BAIATUL CARE FACEA TOTUL PE JUMATATE.
1965 – scenariu, desene si regie la filmul NOTA 3
1966 – scenariu, desene si regie la filmul EU !!!
1967 – scenariu si regie la filmul FATA IN FATA CU FERICIREA.
1968 – scenariu, desene si regie la primul film intitulat MIHAELA.
1968 – scenariu, desene si regie la filmul MULTUMESC MIHAELA.
1968 – scenariu, desene si regie la filmul MERELE.
1969 – scenariu, desene si regie la filmul PRIETENA NOASTRA MIHAELA.

PAG 7

– Continuare –
– ” ANIMA – ANIMAE ” – 10

……..- Plastica si animatia –
– Faptul ca munca mai rapida ceruta de productia pentru televiziune, impiedica finisajul industrial de alta data din marile opere, ale lui John Hubley de exemplu, a incitat pe creatori sa introduca in filmele lor o mai mare spontaneitate plastica si grafica.
Anul 1957, anul filmului AVENTURA UNUI X va ramane un an de cotitura, aruncand dintr-odata in fata animatorilor parcimoniosi spectacolul unei animari ilimitate, conjugata cu o plastica ce-si integreaza o sensibilitate a tuselor proprie picturii.
In locul severei si eficacei aplicari a recentelor cuceriri ale caricaturii sau ale decoratiei preconizate de U.P.A., apare insasi viata tonurilor, a formelor, a liniei; un ansamblu de suprafete si semne in miscare, pe care John Hubley si sotia sa Faith le introduc in campul de animare, sustinandu-le printr-un control al miscarii la fel de exigent ca acela al marilor modele din epoca disneyana.
Reforma este vizibila inca din foarte frumosul si rigurosul desen animat pe celuloid DE LA NOE LA ZOE (1959), al realizatorilor francezi Barthon si Mutschler si se desavarseste in OMUL ZBURATOR (1961) al lui George Dunning, un solo superb si ostentativ de animare epurata, realizata pe placa de sticla, care, pastrand freamatul suvoaielor inegale de culoare si
beneficiind de un control incomplet al evolutiei metodei fotograma cu fotograma care da deformatii neprevazute, combina pledoaria in favoarea luminilor directe ale lui Bartosch, cu lectia de desen pe suprafete mici marite considerabil la proiectie ( preconizata de McLaren ) si gustul creat de filmele lui Hubley pentru texturile plastice vibrante.
– Va urma –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.