Nell Cobar

Nell CobarPe Nell Cobar il cunosteam din activitatea sa la Revista Urzica unde o perioada fusese chiar director. Primul sau film de animatie il avea ca personaj principal pe Mitica, cunoscut din caricaturile publicate in ziarele si revistele vremii.
La acest film de doua acte(un act de animatie avea o durata limitata intre 170 metri si 350 metri) am realizat peste 100 metri de animatie depasindu-mi norma de circa patru ori dar nu toate scenele realizate de mine au fost aprobate de Cobar de la prima vizionare si asta din doua motive. Primul motiv era exigenta regizorului in respectarea personajului din punct de vedere grafic si al doilea din vina mea care “furat” de animatie am ignorat obligativitea respectarii canoanelor de construire a eroului denaturand desenul inadmisibil de mult. A trebuit sa inghit observatiile lui Cobar si am corectat toata animatia gresit desenata. Avea dreptate.

Cu timpul fiecare din noi si-a vazut de calea sa dar dupa multi ani cand deja Cobar lansase “Mihaela” drumurile noastre s-au apropiat din nou datorita unei cerinte imperioase a Romania-Film -ului de a face tot mai multe episoade din serialul cu acest personaj intrucat ritmul de doua episoade pe an(atatea putea face un regizor pe an) nu mai era avantajos.

nuduri COBARAsa am ajuns sa realizez 4 episoade din serialul sus amintit. Cobar vazandu-mi filmele a avut numai cuvinte de lauda pentru calitatea lor artistica si cu umoru-i cunoscut… – Ia spune-mi Victore, cum de nu ai mai modificat desenul ???

Tot cu acest prilej mi-a daruit o mapa cu schite care m-a surprins. In afara de caricaturile sale, pe care le cunosteam, noile desene mi-au dezvaluit o alta fata a marelui caricaturist.

A fost un om de o sensibilitate deosebita si de un calm inimaginabil. Chiar si atunci cand isi apara punctul de vedere in consiliul artistic o facea cu glasul coborat, pertinent si hotarat in acelasi timp.

9 thoughts on “Nell Cobar”

  1. Buna ziua Dl. Victor Antonescu,
    Eu sant fiul mai mic al lui Nell Cobar. Mi-a facut mare placere sa citesc randurile dvs despre tata, eu nu stiu daca v-am cunoscut…
    Acum traiesc in Los angeles.
    Mi-ar face placere un raspuns,
    Emil

  2. Buna ziua!
    Inteleg ca ati lucrat cu maestrul Nell Cobar.

    Am o rugaminte: fiindca este cvasi-imposibil de gasit unul… daca nu toate cele 4 generice ale emisiunii “1001 de seri” de la Televiziunea Romana din anii ’70, apelez la dvs. in speranta ca le aveti si imi puteti da cate o copie.

    Multumesc anticipat,

    Cu sima
    Nicu

  3. Este adevarat ca am colaborat cu Nell Cobar si chiar am realizat patru episoade din “MIHAELE” dar in privinta solicitarii Dvs., chiar nu am cum sa va ajut. Genericele la care faceti referire au facut obiectul unor contracte separate, intre el si televiziune si nu cred ca le mai are cineva. Eu personal nu am avut nici macar unul din desenele folosite, ca sa nu mai spun de generice intregi. Incercati la televiziune, desi ma indoiesc ca mai este cineva care sa mai stie ceva de soarta acestor generice.
    Toate cele bune

  4. Si eu as fi interesat de genericile de “intro” sau “out” ale emisiunii “1001 de seri”. Daca acestea nu sunt de gasit, dvs , maestre, nu ati putea reconstitui sau genera altele ? As fi incantat un generic de cateva secunde (10-20 sec) cu celebra Mihaela si Azorel.
    Va multumesc ptr raspuns.

  5. Regret,dar nu va pot ajuta din cel putin doua motive:
    Genericele la care faceti referire au deja un autor (Nell Cobar) iar folosirea personajelor create de el in afara serialului – MIHAELA – m-ar pune in situatia de a-i
    incalca drepturile de autor.
    Imi cer scuze ca trebuie sa va refuz.

  6. Si cine detine drepturile de autor, ca maestru e mort de mult ? Banuiesc ca mostenitorii (copii) in niciun caz. E un paradox in cazul drepturilor de autor, mai ales in cazul celor decedati. De dragul acestor drepturi, generatiile actuale va trebuii sa uite de cei precum a fost regretatul Nell Cobar. Si vorbesc in cazuri generale. Daca nu ma insel, vor trebui sa treaca 70 de ani. Generatiile de peste ani vor fi mult mai putin interesate de cine a fost Nell Cobar. Actuala generatie (de 40-50 de ani) a stiut sa-l aprecieze pe maestru, dar legea dreptului de autor ne face sa-l uitam definitiv. Vad ca TVR-ul nu are niciun interes sa valorifice adevarata comoara din arhivele sale. Cu exceptia catorva DVD-uri scoase de TVR Media, si asta din “an in Paste”, nu s-au ostenit sa scoata pe piata materialele de aur din Arhiva sa. Chiar daca au trebuit sa plateasca cate 5000 Euro pentru drepturi de autor (vezi cazul Stefan Banica), suma este infima pe langa profiturile aduse din vanzarea lor, printr-o strategie de marketing adecvata (vezi cazurile Adevarul, Jurnalul National). Si din toate acestea cine are de pierdut ? Noi, fanii si mai ales maestrii care vor fi dati uitarii, datorita acestei legi sau nepasarii celor care detin drepturile si nu vor sa scoata la lumina emisiuni care au facut istorie. Ma gandesc ca daca Edison si mostenitorii sai ar fi cerut drepturi de autor pentru inventarea becului, generatia actuala nu ar mai fi folosit lumina electrica ?
    Va multumesc pentru rabdarea de a ma citi si raspunde.

  7. Va inteleg pe deplin revolta! Aveti dreptate in foarte multe privinte si pentru a va face o idee, cat de incurcate sunt caile Domnului ( cu referire la drepturile de autor ) va voi da un singur exemplu de cum stau lucrurile cu legislatia noastra.
    Filmele realizate de noi au fost finantate de catre Centrala RomaniaFilm ca unic producator.
    Astazi, daca eu sau alta persoana intentioneaza sa faca publice realizarile (opera personala sau a cuiva), trebuie sa aiba acordul autorului si al producatorului, in cazul nostru doar al CNC-ului.
    La filmele de fictiune lucrurile sunt chiar mai complicate. Au fost situatii cand unui autor i s-a cerut permisiunea de a fi folosite in diverse scopuri a unor fragmente din opera sa si a trebuit sa ceara aprobarea si altor factori artistici ce si-au adus aportul la realizarea filmului( operatori, actori, compozitori, scenaristi, etc. )
    Imaginati-va cat de complicat este sa-i gasesti pe toti, ca sa nu mai spun despre acordul pe care ar trebui sa si-l dea. Daca ati fi in situatia unuia ce solicita o asemenea aprobare, nu v-ar veni sa va luati lumea-n cap? Este suficient ca unul singur dintre acestia sa nu fie de acord, pentru ca toate bunele intentii sa se duca pe apa Sambetei.
    Intrucat filmele noastre au fost ingropate sub un munte de nepasare, am incercat impreuna cu colega mea Luminita Cazacu sa facem posibil accesul iubitorilor filmului de animatie romanesc la o parte din realizarile noastre, in acest sens apeland la societatea TVR MEDIA (azi SCE-MEDIAONE SOLUTION srl, denumire noua spre a nu fi confundata cu Televiziune Romana) pentru a realiza niste DVD-uri cu lung metrajele : “Calatoriile lui Pin-Pin”, “Uimitoarele aventuri ale muschetarilor” si “Robinson Crusoe”. Acest demers a fost facut in luna ianuarie a anului trecut iar la sfarsitul aceluiasi an au aparut in librarii. Aceste DVD-uri nu ar fi aparut fara aprobarea CNC-ului cu toate ca aveau acordul nostru. Intelegeti deci, ca desi filmele aveau aprobarile noastre, nimic nu se poate misca fara acordul producatorului. Apoi, daca se vrea a se introduce si in programele televiziunilor, sunt necesare alte aprobari si bineinteles acordul tuturor partilor. De multe ori autorii nici nu mai sunt intrebati daca sunt de acord cu privire la soarta operei lor.
    In acest sens va dau un exemplu concret. In toamna anului 2008 am fost invitat la Festivalul MAFF de la Oradea si am avut surpriza, placuta de altfel, de a viziona lung metrajul ROBINSON CRUSOE ….SUBTITRAT IN LIMBA ENGLEZA!!!!!!! si cu finalul modificat. A fost scoasa o secventa stupida pe care am introdus-o in film la cererea conducerii studioului din acea vreme (operatie pe care as fi facut-o si eu daca ar fi fost cu putinta). De aici se observa ca CINEVA, cu acces la ARHIVA de FILME a facut o serie de operatii asupra filmului fara sa-mi ceara acordul sau macar sa ma fi informat asupra a ce urma sa se intample. Dar nimic! Mi-am atunci pus intrebarea fireasca: Oare nu s-au facut aceste operatiuni costisitoare in scopul distribuirii filmului in “afara” in beneficiul cuiva?
    Nimeni din cei intrebati de mine nu stiu nimic! De unde se vede ca in zona drepturilor de autor oricine are un drept, mai putin autorul. Se poate discuta pe aceasta tema la nesfarsit dar eu ma opresc aici.
    In privinta drepturilor de autor ale lui Nell Cobar, sa stiti ca are doi baieti ce locuiesc in California si oricand pot revendica drepturile ce decurg din folosirea operei tatalui lor.

    PS. Imi iertati curiozitatea, dar chiar as dori sa stiu la ce va folosesc genericele in discutie?

  8. Cu o destuala intarziere va raspund. Genericele respective le-as fi vrut ptr uzul meu personal, din nostalgie si ptr aprecierea maestrului Cobar. In general, atunci cand vad un film clasic pe DVD, mai obisnuiesc sa incep cu genericul de la Telecinemateca. Parca are un alt farmec.
    As fi incercat acelasi lucru si cand ii pun pustoaicei mele desenele animate. Uneori, ne delectam impreuna vizionand clasicele desene ale lui Disney, Lolek si Bolek, Popeye, Pantera Roz, etc (aducandu-mi aminte de copilarie). Iar pustoaicei mele se pare ca nu agreaza Cartoon Network sau alte posturi similare.

  9. Buna ziua Domnule Victor Antonescu,

    Numele meu este Ramona Popescu, vă scriu în numele Editurii Diana, din Piteşti. Sunt redactor în cadrul acestei edituri, care produce şi comercializează cărți și materiale auxiliare pentru copii, cu vârste cuprinse între doi și paisprezece ani. Îmi permit să vă rețin atenția, pentru câteva minute, cu mesajul meu, cu speranța că îl veți citi și veți dori să îmi răspundeți.
    Vă contactez deoarece am vrea sa reînviem personajul extraordinar „Mihaela”, creat de maestrul Nell Cobar, personaj care, alături de Azorel, a bucurat mii de copii. Dorința noastră este, în primul rând, de a face cunoscut acest minunat personaj copiilor din zilele noastre, și, nu în ultimul rând, de a le readuce aminte părinților de copilăria frumoasă pe care au avut-o alături de „Mihaela”.
    Așadar, va rog respectuos, dacă aveți amabilitatea să îmi comunicați adresele de e-mail ale celor doi fii ai dumnealui, deoarece am dori să cumpărăm drepturile de autor pentru acest personaj popular, „Mihaela”, dar din păcate nu avem posibilitatea de a intra în legătură cu dumnealor.

    Vă mulțumesc anticipat,
    Cu aleasă considerație,
    Ramona Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *