In 1971 , Lucia Olteanu, este numita nou director gl. iar in 1973, George Anania vine ca director adjunct.
Noile sectii ( diafilm, diapozitive ) aveau si ele nevoie de spatiu si astfel am mai primit o cladire in str. Sf. Ioan nr. 1 ( Pe langa Pta. Unirii ).
In aceasta perioada se hotaraste demolarea unor zone ale cartierului in care ne aflam sediile si astfel am fost dispersati in mai multe locuri .
Se anuntau vremuri negre pentru Animafilm.
Un sediu ne-a fost repartizat pe str. Gabroveni nr. 2, pentru desen animat si diafilm-diapozitiv, ( aici m-am mutat cu echipa ), altul pe str. Franceza Nr. 10, (actualul sediu sau ce a mai ramas din el), pentru filmul de papusi si cartoane decupate si inca un sediu in zona Kogalniceanu, pentru filmare, montaj si sonorizare. Prin plecarea Luciei Olteanu, din 1983 si pana in 1987 George Anania este numit dir. gl. interimar iar din 1987 si pana in decembrie 1989, studioul Animafilm a avut un nou director general, in persoana Mihaelei Vartopeanu. Dupa o crestere semnificativa a productiei, sfarsitul anului 1989 pune capat elanului creator si stradaniile de revigorare a Studioului Animafilm s-au disipat.
Raul fusese deja facut si nu se mai putea indrepta nimic. Incepuse deja sfarsitul .
Dupa 1990, la conducerea studioului s-au succedat o serie de oameni precum; Mioara Ispilat – redactor diafilm-diapozitiv, Ion Manea – regizor, Ion Truica – regizor, Tatiana Apahidean – regizor, etc.. sperandu-se la un miracol care nu s-a mai produs, iar din 1992 si pana azi Manuela Hodor ocupa functia de Manager apoi Director General.
Semnificativa este scaderea, aproape abrupta, a productivitatii.
Pentru edificare prezint pe scurt finalul dramatic al Studioului Animafilm. Singurul studio cinematografic care s-a autofinantat si al carui aport valutar ( 40 % din intreaga valuta adusa din export de intreaga cinematografie ), si asta, in conditiile in care cheltuielile de productie, au fost de circa zece ori mai mici decat costurile aferente filmului jucat, intra in declin. Ramas fara finantare, din anul 2000 studioul nu mai produce nimic si este silit sa-si inchida portile.
DINAMICA PRODUCTIEI – numai film animatie
– Intre 1951 – 1963 – Se realizeaza 95 titluri (circa 7 acte/an )
– Intre 1964 ( anul infiintarii stud. ANIMAFILM ) – si anul 1990 – Se realizeaza 973 titluri (circa 42 titluri / an )
– In 1986 – se realizeaza 60 titluri (57 de desen animat, din care un lung metraj ” Cine rade la urma “, 2 titluri papusi si unul de cartoane decupate ).
– In 1991 se realizeaza 32 titluri
– In 1992 se fac 15 titluri
– In 1993 se mai realizeaza 7 titluri
– In 1994 se face un singur film.
– In 1999 – 1 film
Au fost alaturi de filmul de animatie prin cronicile publicate in presa de specialitate si nu numai, peste de 40 critici de film si ziaristi.
Imi fac datoria colegiala pentru a-i numi aci, prilej de a-mi manifesta intreaga gratitudine, pentru interesul care l-au acordat acestei arte si oamenilor dedicati ei, chiar daca pentru unii e prea tarziu.
Octavian Andronic, Doina Berchina, Simelia Bron,Viorica Bucur, Ion Butnaru,Tudor Caranfil, Calin Caliman,Cristina Corciovescu, Mioara Cremene,Mariana David, Ileana Danalache,Val S.Deleanu, Dana Duma, M.Filip, Niki Georgescu, Florica Ichim, Mihu Ion, Ion Iuga, Ioan Lazar, Cleopatra Lorintiu, Mihail Lupu, Alice Manoiu, Magda Mihailescu, Grid Modorcea, Mircea Mohor, Mihai Nadin, Ion Pasat, Ludmila Patlanjoglu, Horia Patrascu, Elena Petrovici, Bujor Rapeanu,Valerian Sava, Eva Sarbu, Valentin Silvestru, Olivia Sireanu,Tudor Stanescu, Calin Stanculescu, Sandu Stelian, Mircea Stoica, D.I.Suchianu, Atanasie Toma, Niculae Ulieru, Marilena Vulpe.
Nota;
Din prezentarea curenta lipsesc filmele realizate de parintii animatiei romanesti Marin Iorda si Aurel Petrescu, dar filmele lor cu eroii, PACALA si HAPLEA, vor figura totdeauna la inceputul istoriei filmelor de gen din Romania.
Am purces la realizarea acestui istoric, nu din dorinta de a face o analiza a filmelor de animatie romanesti cat din dorinta de a trece in revista pe toti cei care au trait si activat in studioul Animafilm sau au fost alaturi de el, de la nasterea si pana intrarea sa in istorie.
- Stiati ca la un moment dat, Dtru. Popescu, a dat dispozitie sa orientam intreaga productie pe filme cu soimii patriei sau pionieri, terminand odata cu “pisicutele si cu soriceii astia “, cum s-a exprimat atunci ?
Daca ar mai fi ramas la conducerea Consiliului Culturii, filmul de animatie ar fi disparut ca gen cinematografic datorita hotararii sale.
Noi aveam datoria sa facem filme cu eroi specifici animatiei si nu sa desenam pionieri si soimi ai patriei. Filmele ” Ciresarii ” realizate de Andrei Blaier si Adrian Petringenaru s-au bucurat de o larga audienta si nu trebuia sa desenam noi eroii imaginati de Constantin Chirita.
Inchei multumind tuturor colegilor care m-au sprijinit in realizarea acestui “aid memoire” iar daca s-au strecurat unele erori sau omisiuni, este numai din vina mea.
Orice completari sunt bine venite, dar trebuia ca cineva sa inceapa. Despre viata din ” fabrica de vise” a animatiei romanesti, pot vorbi la fel de bine si ceilalti implicati, nu numai eu. Este totusi un inceput,chiar daca este inceputul sfarsitului unei povesti frumoase
ASA ARATA STUDIOUL ANIMAFILM ASTAZI………