Vazand cate se spun despre filmul de animatie, m-am gandit ca poate ar fi bine sa-i gasim locul firesc printre surorile sale din cinematografie.
Definitiile, unele incomplete, vezi FILMUL DE ANIMATIE postat pe WIKIPEDIA, sau lipsa oricarei definitii pentru unul din cei mai importanti creatori din domeniu, ANIMATORUL, m-au determinat sa completez cu pareri personale spatiile lipsa pentru informarea celor interesati.
Lasand definitia de pe WIKIPEDIA referitoare la ANIMATIE asa cum a fost postata si pe care o consider corecta si bine documentata ( vezi mai jos **), am sugerat o formulare care cred ca defineste cel mai bine FILMUL DE ANIMATIE. De asemenea am incercat sa descriu cat mai corect rolul ANIMATORULUI in acest domeniu atat de vaduvit de informatii corecte si profesioniste.
DEFINITIE WIKIPEDIA **
ANIMATIA este procedeul complex prin care se realizează efectul de mișcare. Succesiunea de imagini ce reprezintă descompunerea mișcării se realizează în atâtea faze câte sunt necesare ca după filmarea fotogramă cu fotogramă să redea mișcarea dorită. Odată cu această descompunere a mișcării, se urmărește ca ea prin proiecție să redea și o interpretare artistică, dorită de realizator. În funcție de dorința realizatorului ca tehnică de animație se pot folosi tehnici și procedee diferite: desen, cartoane decupate, păpuși, ecranul cu ace, gravură, obiecte, pictură, plastilină, fluorescență, computer.
Mai există un gen numit film de animație combinat cu filmări de personaje reale , un gen de film în care imaginea filmată separat cu personaje reale este combinată cu imaginea obținută prin animație.
DEFINITIE WIKIPEDIA
Filmul de animație este un gen de film realizat prin animarea personajelor sau obiectelor naturale prin filmarea fotogramă cu fotogramă.
ADDENDA
DEFINITIE PERSONALA
Filmul de animatie este un gen cinematografic in care personajele si ambientul, sunt 100 % fictiune, ele fiind create din elemente imaginate de autor si carora li se imprumuta trasaturi si sentimente umane ce nu pot fi realizate decat cu trucaje specifice (filmare fotograma cu fotograma), iar eroii sa faca lucruri nemaiintalnite in realitate.
Ex. Relatiile de empatie dintre un cerc, o linie si un triunghi, sau excelentul film “ Avatar” realizat de James Cameron in animatie computerizata 3 D., sunt doar doua exemple de filme de animatie.
ANIMATORUL
Cine este de fapt ANIMATORUL?
Aparent, este un om obisnuit. Nu iese in evidenta si de cele mai multe ori ramane necunoscut publicului. El este ACTORUL din spatele ecranului, dar ce fac eroii in filmele de animatie, este in exclusivitate meritul sau.
Pentru a realiza acest lucru, animatorul, trebuie sa cunoasca si sa aplice o multime de tehnici specifice in functie de genul filmului ( desen animat, obiecte animate, papusi, cartoane decupate, plastilina, ecrane de ace, pictura sub aparat, etc., etc.), practic absolut tot ce trebuie miscat in film.
Activitatea sa nu are nimic spectaculos.
…..Dar cel mai important lucru pe care trebuie sa-l realizeze acesta este TRAIREA.
. Eroii filmelor de animatie nu se misca singuri, ci un om, ANIMATORUL, se apleaca cu sufletul peste personajele inerte si le da trairi din trairile sale. El trebuie sa imprime eroilor sai, sentimente umane profunde. Sa transmita spectatorului cele mai firesti emotii, fara schematizari si denaturari ale semanticii si semioticii cinematografice. Pentru asta ANIMATORUL trebuie sa fie si un actor de exceptie. El trebuie sa aiba cunostiinte din arsenalul artei teatrale pentru a ajunge la sufletul spectatorilor prin transpunerea trairilor sale asupra personajelor filmelor.
Animatia, in ordine prioritara, este din punctul meu de vedere, intai TRAIRE, INSUFLETIRE apoi MISCARE.
Sa MISTI o linie e un lucru simplu, dar sa o faci sa TRAIASCA este deja ARTA.
Foarte bune definiții și pentru filmul de animație și pentru animator (cu precizarea rolului lui în echipă).
Multumesc Caline pentru apreciere. Cand remarca vine de la un profesionist ma simt implinit.
Felicitări pt inițiativa de a scrie aceste definiții personale care sunt chiar esența animației și a animatorului.
Cum ați ajuns la esența? Pur și simplu le-ați trăit cu adevărat. Sper ca aceste definiții să-i mai trezească pe viitorii animatori sa ajungă la esența, animația lor sa aibă mai multă profunzime, în prezent din ce am vizionat tendința este mai mult spre superficialitate, de suprafață.
Ma bucur pentru sustinerea voastra, ( a ta si a lui Calin ) dar cred ca ai observat si tu ca majoritatea profesionistilor in domeniu prefera sa priveasca pasivi. Aceasta atitudine a facut loc superficialitatii, cum bine ai remarcat. Tot mai multi vorbesc despre animatie ca niste atotstiutori fara sa fi miscat o imagine in viata lor. Trist !
Iti multumesc mult pentru implicarea ta.
o mare bucurie cind am descoperit blogul dumneavoastra (pacat ca nu mai devreme)…amintiri din copilaria petrecuta pe platourie studioului Bufte unde am facut primi pasi. ulterior intre diversele servici ale Animafilmului…Mama mea era sef de productie ( Ileana Grunspan).
I-mi aduc aminte cu mare placere de Popescu-Gopo (si “colorajul artistic” care l’am adaugat la schitele filmului “Homo sapiens”) , Tincu Puran, Lupu Gutmann, Iohan Reisnauer….am de asemene sentimentul ca pasii nostri s-au intilnit pe coridoarele Animafilmului …
M-ar bucura daca o sa aveti amabiliteatea de a m-a contacta
Domnule Andrei, sigur ne-am intalnit prin Animafilm. Mama dvs., a fost o buna colega apreciata de intregul colectiv dar din nefericire ne-a parasit prea curand. Imi pare rau ca informatiile de pe blogul meu se refera cu precadere la filmul de animatie, unde am activat, si mai putin la filmul ” Comanda si Publicitar “. Dar, mentionandu-le numele printre cei circa 900 salariati si colaboratori care au facut din Animafilm un studio profesionist, m-am straduit sa nu uit pe nimeni spre aducere aminte. Am facut totul aproape singur si desigur am avut si scapari regretabile. Ma asteptam sa fiu ajutat si de fostii colegi la completarea aestei liste, dar e tot ce am gasit si a fost doar din memoria mea.