– Continuare –
AVIONUL MONOBLOC
Constructie.
——————————-
1 – Restul de hartie ( B ) rezultat la constructia “fuselajului“ ( A ) – ( modulul doi) din demonstratia anterioara, un straif lung de 290 mm (lungimea colii A4) si 140 mm latime, dupa decupare (IMAGINEA A1) va fi folosit pentru construirea avionului monobloc.
2 – Se pliaza coltul – b – din dreapta sus ( in cazul de fata ) pana ce atinge marginea straifului de hartie in b1 si am notat cu – c – acest loc. In IMAGINEA A2 se observa plierea, semnalata prin sageata albastra.
Observati ca acelasi lucru s-a petrecut si cu patratul ampenajui avionului din doua module.
3 – Procedati la fel cu coltul din stanga sus ( – a – ) pliat pana in – a1 – notat cu – d -.Se vede deasemenea sageata albastra care marcheaza plierea coltului. IMAGINEA A3.
4 – In IMAGINEA A4, se observa urmele indoirilor pe cele doua diagonale. Am notat cele patru puncte de referinta cu a-b-c si d pentru o mai usoara intelegere a demonstratiei.
5 – Se incepe plierea din lateral spre interior, ca in IMAGINEA A5, ( sagetile verzi ), presand si de sus, ( sagetile orange ), pana la aplatizarea deplina a suprafetelor la fel ca la avionul din doua module.
6 – Dupa aplatizare, se incepe constructia unuia dintre “ motoare “, ca si in demonstratia facuta la primul avion.
In IMAGINILE A6 si A7, poate fi urmarit inceputul procesului de constructie. Nu mai repet toate operatiunile, ele fiind identice cu cele ale avionului construit anterior.
7 – In IMAGINEA A8 am prezentat avionul monobloc, inaintea ultimelor retusuri. Cu doua sageti albastre am atentionat ca urmeaza inca doua operatiuni. Prima, pe linia orizontala, pe sub cele doua “motoare “, pentru plierea completa a partii superioare, de la llinia orizontala si pana la varf Cealalta linie punctata, cea verticala va servi la plierea intregului avion pe toata lungimea sa.
8 – In IMAGINILE A 9, A10 si A11, se observa partea superioara a avionului, dupa cele doua operatiuni anterioare.
9 – Un mod de a mari performantele avionului, este ajustarea progresiva a latimii si lungimii “ fuselajului.
In acest sens, se marcheaza o zona de decupare, apoi cu o foarfeca se elimina partea pe care o consideram “ vinovata “ de slaba prestatie. Atentie ! Daca taiem prea mult si avionul are compromisa portanta, singurul remediu este eliminarea intregului fuselaj, construirea altuia, ca la prima demonstratie, avionul fiind in aceasta situatie, alcatuit din doua module ( ampenaj si fuselaj ).
In IMAGINEA A 12 este redata o varianta a opratiunii de ajustare.
Va recomand, ca inainte de a face acest lucru, sa probati modul de planare in forma initiala si abia apoi, daca nu sunteti multumit, taiati.
Prin incercari veti descoperi acele interventii care va vor da cele mai mari satisfactii.
10 – In IMAGINEA A 13 se observa plierea triunghiului la care faceam referire la punctul 7, IMAGINEA A 8.
Imaginea prezinta partea inferioara a avionului si se observa triunghiul la care m-am referit.
11 – In IMAGINEA A 14 se observa avionul privit din partea lui superioara
12 – Spuneam ca in cazul in care, dupa cateva “retusari” facute in scopul cresterii performantelor avionului, rezultatele nu sunt multumitoare, ba dimpotriva, atunci singura solutie pentru salvarea lui este decuparea fuselajului ( coada ), chiar de langa “ampenaj” si realizarea altui fuselaj, avionul monobloc transformandu-se intr-unul din doua module ca in primul caz.
IMAGINILE A 15 si A 16 va arata ce aveti de facut.
13 – In IMAGINEA A 17 se poate observa locul de unde se prinde “ avionul “ pentru lansare.
Nota 1.
Nu uitati ca pentru a introduce noul fuselaj in interiorul ampenajului, trebuie sa dezdoiti triunghiul pliat de sub cele doua “motoare” situat pe partea inferioara, introdus noul fuselaj si pliat din nou triunghiul respectiv pentru rigidizarea celor doua module.
Orice nelamuriri la costructia acestui avion monobloc, le puteti gasi la realizarea celui din doua module, multe operatiuni fiind identice.
Nota 2.
Un avion performant, la o singura lansare, poate pluti si peste 30 de metri.
In copilarie, incercam mici ondulari ale marginilor ampenajului, sau ale cozii transformandu-le ad-hoc in eleroane sau flapsuri (voleti).
Aruncat de la inaltime, avionul isi arata cu adevarat calitatile prin planare si viraje.
Va urez ca “mesajele” sa ajunga la destinatie.