Primul lucru la care ma gandesc cu tristete este acela al foartei slabe publicitati facute acestui eveniment. Nu imi propun sa caut responsabilitati, dar cand initiezi o asemenea actiune, toate fortele implicate trebuiau sa conlucreze pentru desfasurarea cu succes a importantului eveniment cum a fost METRION ANIMATION FILM FESTIVAL.
Am inteles ca vor urma si alte editii ale acestui festival si nu exagerez daca ii sfatuiesc pe organizatori sa inceapa inca de pe acum sa-si stabileasca un calendar cu obiective si responsabilitati. Fiind vorba de o competitie, vor avea nevoie de un juriu. Va fi necesara o separare a tipurilor de filme ce vor intra in concurs(filme pentru copii, adulti, publicitare, etc.) si nu proiectii cu filme amestecate, ca in acest an, foarte greu de urmarit. Deasemenea, in cazul unei participari numeroase ar trebui stabilit un numar de filme cu care o tara poate participa in concurs(lasand tarii respective sarcina de a-si face propria selectie) sau o preselectie facuta de organizatori pe baza unor criterii clare comunicate din timp concurentilor. Se pot organiza proiectii – hors concurs – cu toate filmele prezentate pentru o cunoastere mai detaliata a fenomenului animatiei actuale la nivel international, scoli,tendinte, tehnici noi, etc. Un capitol foarte special ar trebui sa stea in atentia organizatorilor si anume publiciatea, folosind toate mijloacele mass-media atat locale cat si la nivel national.
In acest an, pentru a ma referi doar la un singur aspect, afisajul stradal a fost facut la intamplare si in
multe cazuri in locuri neinspirat alese(ganguri, spatele cladirilor, s.a.m.d.). Nu ar fi rau ca festivalul sa aiba o deviza cat mai generoasa si mai actuala pentru a stabili din start tematica admisa in concurs. Imi amintesc de un astfel de festival a carui deviza era “omul si lumea lui”. Interesant este faptul ca tinerii animatori
din Oradea au facut absolut toti filmulete sub deviza “spiritul lui Emile Cohl”, deci idei exista. Pentru a incheia acest capitol, vreau sa mai spun cateva cuvinte despre publicitate. Organizatorii, prin cel mai implicat sufletist al festivalului, prof.Zoltan Balazs au reusit nu fara dificultate sa obtina cu sprijinul direct al managerului general al Studioului Animafilm, Dna. Manuela Hodor si cu ajutorul C.N.C.-ului sa aduca la Oradea patru (!!!!!) lung metraje de animatie romanesti: – “Quo vadis homo sapiens?” regia Ion Popescu Gopo, “O scurta poveste” regia Radu Igaszag si “Robinson Crusoe” si “Uimitoarele aventuri ala muschetarilor” a caror regie am semnat-o. Toate aceste filme au fost programate pentru a fi vizionate la cinematograful Libertatea situat chiar in centrul orasului pe perioada 24 – 28 octombrie la cele mai diferite ore: 11 – 16 -18 – 20 dar majoritatea spectatorilor le-au ignorat tocmai datorita lipsei de publicitate. Nici macar cinematograful nu avea identitate, intrarea facandu-se print-o sala de biliard, apoi printr-o cafenea. Mi s-a explicat ca dat fiind vacanta elevilor…..Bun! Elevii! Dar studentii? Majoritatea stiau cand are loc “balul bobocilor ” dar despre aceste filme habar nu aveau. Nu cred ca vor mai avea ocazia sa le vada asa curand si este pacat de eforturile catorva oameni de bine care au facilitat aducerea la Oradea a peliculelor susamintite.
Nota speciala. Am fost placut surprins sa constat ca filmul meu “Robinson Crusoe” a fost subtitrat in engleza si ca s-a scos “lozinca” nefericita pe care am pus-o la finalul filmului la cererea conducerii de atunci a Studioului Animafilm (1974).
Multumesc pe aceasta cale celor ce au facut operatia susamintita.