Obiceiuri

negativOperatorii studioului stiau ca pentru a incarca o caseta a aparatului de filmare, la un numar de rotatii pe derulator ii corespundea un anumit metraj. La truca de probe de miscare il aveam pe Mihai Falcas, un om foarte muncitor si foarte atent la indatoririle sale. Intr-una din zilele in care facea operatiunea de incarcare a casetei aparatului, si atent la numararea turelor (invartirilor manivelei de actionare a noaieului infasurator) in clipa in care un alt operator a deschis usa camerei obscure si a aprins lumina, nestiind ca este deja cineva acolo, Mihai a inchis ochii si a continuat numaratoarea cu ochii inchisi spre stupefactia celuilalt operator. De unde se vede ca era mai importanta numararea turelor decat voalarea peliculei.

15 thoughts on “Obiceiuri”

  1. Studioul care realiza diafilme/diapozitive se numea “Ion Creanga”. Sectia de diafilm/diapozitiv din cadrul Studioului Animafilm s-a desfintat dupa 1990. Voi incerca sa ma interesez in legatura cu intrebarea dumneavoastra si sa va raspund mai detaliat.
    Multumesc pentru interes.

  2. si eu sunt interesata sa cumpar diafilme cu povesti pentru fetita mea de 4 ani. Se mai gasesc undeva? eventual si proiector ca al meu s-a stricat

  3. Stimata Doamna Voicu,
    Sunt total dezolat pentru ca raspunsul la intrebarea Dumneavoastra nu este deloc incurajator. Dupa 1990, toti beneficiarii produselor sectiei diafilm-diapozitive s-au orientat catre mijloace mai moderne de vizualizare si cum studioul Animafilm nu avea suficienta sustinere materiala pentru a reprofila productia prin retehnologizare, aceasta sectie s-a desfiintat. Aparatura necesara vizionarii acestor imagini a devenit o raritate precum masinile de epoca. Pe vremuri in Consignatii se mai puteau gasi aparate de proiectie, diascoape, epidiascoape, samd, dar acum poate doar pe Internet sau la mica publicitate ar mai fi ceva sanse. Eu am gasit doar doua diafilme din foarte multe cate am avut, restul le-am daruit copiilor cu diferite ocazii. Va multumesc pentru bunele Dumneavoastra intentii dar din nefericire nu va pot ajuta in rezolvarea acestei probleme. Am mai discutat acest aspect si cu alti colegi dar nici ei nu detin informatii optimiste. Undeva totusi trebuie sa existe o arhiva de diafilm-diapozitive dar nu am reusit pana acum sa aflu unde.

  4. As avea si eu o intrebare – exista vreo posibilitate sa pot transpune un astfel de diafilm pe diapozitive? Am vreo 40 de diafilme, si un copil de un an si jumatate care este prea mic pentru filmele clasice (fie ele si scurte) dar receptiv la imagini pe care i le “povestesc” eu. Problema este ca aparatul nu mai da suficienta claritate (probleme undeva la lentila?), iar rotita care agata filmul e stricata, si filmele se cam fac sul in interiorul aparatului inainte sa iasa si se incalzesc odata cu aparatul.

    Pe de alta parte – trebuie sa cer acorduri undeva pentru a proiecta diafilme in public (intr-o gradinita de exemplu)? Daca da, cui?

    Multumesc mult.

  5. De regula – un aspectomat sau un alt aparat pentru proiectia diafilmelor sau diapozitivelor au incorporate sisteme de racire a lampii(ventilator) sau un gen de radiator.E bine sa nu incarcati pelicula dupa ce ati pornit lampa, “aparatul” fiind deja cald atunci cand incepeti proiectia.
    1- Incercati sa faceti mai multe pauze.
    2- Incercati sa montati(instalati) in apropiere un ventilator care sa aiba suficienta putere de racire.(lampa, lentile, pelicula).
    3- Pentru claritate verificati curatenia lentilelor fara sa le demontati.( daca sunt murdare trebuiesc sterse cu o carpa moale).
    4- Verificati daca obiectivul este montat corect in soclul sau.
    5- In spatele lampii ar trebui sa existe o oglinda concava(trebuie sa fie curata – de regula este reglabila – trebuie sa fie corect centrata).
    Distanta proiectiei trebuie sa fie aceeasi(aproximativ) si “ecranul” este bine sa fie un carton alb.

    Nu stiu unde si daca se pot transpune diafilme. Diafilmele au alt format in comparatie cu diapozitivele.(prelucrarea peliculei cinematografice- film, diafilm, diapozitiv- se facea in laboratoarele specializate- Buftea, Mogosoaia, etc).
    “Rotita” nu poate fi schimbata decat cu una indentica, de la un aparat similar sau de proiectie.
    Nu stiu sa existe restrictii de proiectie diafilme si diapozitive in locuri publice(gradinita, scoala, etc) atata timp cat nu se fac incasari in urma acestor vizionari.

  6. superb blogul dv, am sa il recomand pe cat pot, ati trezit multe nostalgii ale copilariei.

    Sunt onorata sa comentez aici.

  7. Nu mai exista nici unde o arhiva de diafilme, nici macar in biblioteci, pentru ca au fost casate, nu se stie nici cate titluri au fost editate de Animafilm in perioada 1964-1988, cei interesati de acest subiect pot sa imi scrie aici.

  8. Imi cer scuze pentru intarzierea raspunsului dar sincer ma bucur cand CINEVA
    gaseste timp pentru a-mi “rasfoi” blogul si a face aprecieri de genul celor facute
    de Dumneavoastra.
    Voi incerca sa fiu consecvent cu “tonul” blogului si sa gasiti mereu ganduri si
    intamplari interesante.
    Va multumesc.

  9. Din fericire am reusit sa gasesc la cineva diafilmul: Dan salveaza puiul de foca, informatiile introductive indica faptul ca diafilmul a fost realizat dupa un film de Victor Antonescu si Laurentiu Sarbu, nici nu stiam de existenta acestui film de animatie, mai exista pe undeva vre-o copie de-a lui oare? De mult timp incerc sa gasesc filme de animatie in format digital realizate de studioul Animafilm, din pacate nu am reusit decat sa gasesc cateva clipuri de pagina A.N.F.

  10. Draga domnule Darian,
    Diafilmul la care va referiti, a fost realizat dupa episodul “Puiul de foca” din serialul – AVENTURI SUBMARINE -. Dan si Oana au fost eroii tuturor episoadelor acestui serial. Cu cativa ani inainte de ’89, in studiou se luase masura, ca avand la baza filme deja realizate, sa se faca si diafilme. Actiunea a fost benefica atat pentru studiou cat si pentru cei interesati. Cu un diafilm se putea face atat educatia cat si informarea celor mici. Poate ar fi interesant sa stiti, ca pentru realizarea acestui serial, echipele de animatori si regizori s-au documentat serios cu privire la fauna si flora marina. S-a mers pana acolo incat am petrecut cateva zile la “Institutul de cercetari marine” din Constanta ca sa nu mai spun de timpul petrecut la “Muzeul Antipa” cu exponatele in fata si facand schite peste schite.
    Va multumesc pentru interesul deosebit manifestat cu privire la fenomenul film, diafilm, diapozitiv.

  11. Stimate Victor Antonescu,

    Scena cu operatorul Mihai Falcas pe care o descrieti mai sus sa intamplat in 1966, iar eu sunt unul din protagonisti, acela care a aprins lumina pe platou. Cand am aprins lumina pe platou, s-a auzit un scancet din camera obscura. Nu am dat nici o atentie faptului, insa dupa catva timp a iesit Mihai alb ca varul. L-am intrebat ce sa intamplat la care a venit raspunsul ” S-a aprins lumina, am inchis ochii si am continuat sa inumar “. De retinut faptul ca in camera obscura exista un intrerupator si deci ar fi putut stinge lumina imediat. Dar nu a facut-o………………
    Laurentiu Antonescu

  12. Draga Laurentiu,
    M-a surprins placut comentariul tau, cu atat mai mult cu cat nu mai aveam vesti despre tine de foarte multi ani. Acum am adresa ta de email si in scurt timp te voi contacta pentru a comunica mai pe larg.
    Tinem legatura :)
    Victor

  13. Buna ziua domnule Antonescu,

    Nu ne-am mai vazut de foarte mult timp si chiar l-am intrebat pe Nicu Negrau daca mai stie ceva de dumneavoastra.
    Ma bucur foarte mult ca am reusit sa dau de acest blog.
    Ce mai faceti?

  14. Personal nu cunosc.
    Imi pare rau ca nu va pot ajuta dar poate este cineva din cei care urmaresc blogul meu si ar putea sa va scoata din impas.
    Va doresc succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.