Tot despre animatie

tabla2M-a surprins placut implicarea voastra in viitorul filmului de animatie romanesc( vezi comentarii ), dar lucrurile nu sunt deloc simple, dupa cum am remarcat, chiar din gandurile voastre exprimate cu atata patos. Sincer va admir! Mi-am zis ca iata mai sunt destui pasionati pentru care filmul de animatie romanesc reprezinta inca o preocupare.
Pentru acest lucru merita sa mai sper, desi varsta ma trage de maneca si ma atentioneaza ca timpul se scurge inexorabil si ca acesta “lucreaza” impotriva sperantelor mele.
Deci. Este nevoie de o scoala de animatie? Aici aveti perfecta dreptate amandoi, dar faptul ca puneti in afara “legilor” nescrise ale animatiei, ANIMATIA CLASICA (2D) este o gresala majora. Sa ma explic. Daca nu ai o pregatire serioasa in domeniul “clasic” al oricarei arte, nu-ti vei putea gasi calea PERSONALA si INCONFUNDABILA a stilului tau, fie ca e vorba de – FILM, PICTURA, SCULPTURA, LITERATURA, samd., fie tot ceea ce presupune creatie originala (daca asta iti propui) si cand vorbesc despre asta ma gandesc imediat la Picasso. De ce? Simplu! Dupa ce si-a demonstrat calitatile ca artist, aprofundand stilul clasic cu multa seriozitate, a cautat si a gasit un stil personal INCONFUNDABIL – PICASSO. Si exemple sunt nenumarate.
Dece am facut aceasta digresiune, este limpede. Nu putem ignora, sau nega valoarea tuturor informatiilor privind animatia clasica (lucru valabil si pentru alte domenii), datorita unor tehnici, fie ele si de ultima moda. Sa nu se uite, ca in clipa in care o masina, program sau cum ii vom spune, ne va inlocui de la planseta,vom deveni subordonati tehnicii si nu tehnica va mai asculta de noi ca pana acum. Nu am nimic impotriva noului in tehnica, chiar si in animatie,dar a renunta de dragul noului la tot ce inseamna acumulari si trairi mi se par prea mult. Chiar vrem sa ne robotizam? Sa ne subordonam masinilor pe care tot noi le-am creat? Nu ati remarcat ca programul are totusi nevoie de cineva care sa cunoasca cu ce se mananca animatia? El face ce-i ceri! Dar daca nu ai pregatire in domeniu, de unde stii ce sa-i ceri? Asupra acestui lucru ar trebui sa mai reflectati.
Personal mi-am dat seama de avantajele noilor tehnici folosite in cinematografie si cu precadere in filmul de animatie dar imi este imposibil sa inteleg dece trebuie sa renunt la toate acumularile facute in timp, doar pentruca masina se preface ca “simte” dar nu traieste intensitatea simtamintelor umane.
tablaAti pronuntat la un moment dat cuvantul – nostalgie – cu o tenta peiorativa, de ceva depasit si inutil. Ar fi pacat sa credeti ca a avea momente nostalgice inseamna a savarsi un lucru dezonorant.
Ar fi insa, la fel de pagubitor sa nu visezi de loc sau sa ramai permanent ancorat in trecut.
Recunosc ca este mult mai ECONOMICOS sa lucrezi cu programe decat cu oameni.
Programele sunt imbunatatite permanent si tot mai repede, <azi> deja va fi vechi si depasit pentru <maine>.
Cu formarea unui om, fie si ca animator sau altceva, timpul are o alta dimensiune si difera de la individ la individ si tocmai acesta-i farmecul. Doi oameni nu seamana unul cu altul pe cand “programul” isi are parametrii sai stabiliti tocmai de unii din cei care l-au creat, cum spuneam mai sus dar e facut “dupa chipul si asemanarea” acestora si bineinteles ca este dependent de gradul de cunostiinte in domeniu al lor. Stiti desigur, si am sa dau doar un exemplu, ca la filmul “cartea junglei” realizatorii au apelat la cei mai buni animatori din cati exista, dar CEI MAI BUNI dintre cei mai buni in a anima maimute, ursi, pantere, tigri, etc., pentru a-i
solicita la realizarea animatiei la filmul sus mentionat. Asta presupune o specializare de exceptie si ea nu se face oricum si in niciun caz rapid. Asa s-a procedat si cu animatorii de “efecte speciale”(apa, foc, prabusiri, etc., etc…) imbatabili in domeniul lor de activitate. Noi le-am facut pe toate! Nu ca ei,dar le-am facut! Asta inseamna ca mai presus de toate, talentul si pasiunea este motorul principal al acestei activitati (si nu e singurul).
Si atunci ce-i de facut?
Nu trebuie sa luati addliteram cele ce urmeaza dar poate ca ar trebui sa va ganditi la intocmirea unui plan de “lupta”, hai sa-i spunem SCENARIU inainte de a renunta la ce s-a castigat pana acum, apropo de redescoperirea rotii.
– Se simte necesitatea unei (unor) scoli care sa pregateasca viitorii animatori?
In mod cert!
Cred ca ar trebui ca voi, cei ce doriti ca animatia romaneasca sa devina o forta de care sa se tina seama in lumea filmului, sa gasiti o forma de comunicare, in primul rand intre voi, poate la inceput prin mail-uri dar neaparat trebuie sa va adunati (toti cei care sunteti preocupati de acest subiect) undeva si sa va faceti un plan de organizare pentru cele ce vor urma. Alegeti-va dintre voi un coordonator mai usor de abordat si prin care sa tineti legatura intre voi. Atrageti la aceste discutii oameni cu experienta si oameni de afaceri carora sa le prezentati oportunitatea si avantajele intentiilor voastre si poate veti gasi sprijinul de care aveti atata nevoie.
CursantiDemarati cautarea unui sediu. Cel mai comod ar fi sa gasiti o scoala
(facultate) care sa aiba eventual si dotarile necesare si o conducere dispusa sa va gazduiasca.
Sfatuiti-va cu privire la cine va preda la aceste cursuri si care va fi programa scolara.
Dupa acest lucru, faceti cunoscuta intentia voastra si conditiile scolarizarii si stabiliti data la care au loc testele de admitere sau interviurile (absolut necesare).
Si trebuie sa incepeti a va gandi serios ce veti face cu animatorii pregatiti sub patronatul vostru si nu neaparat la cum va arata diploma pe care o vor primi. Mi se pare mai important talentul lor in arta animatiei, cu sau fara acoperirea unei diplome. Va pun o intrebare si va rog sa nu o interpretati gresit. E pur si simplu o intrebare. Ce pregatire de specialitate aveti in domeniul animatiei si cum arata diploma obtinuta?
Am pus aceasta intrebare, deoarece, de exemplu fostul nostru director, Marin Paraianu nu era un desenator dar era un excelent manager (ca si Walt Disney) si datorita lui studioul infiintat s-a rupt de sub tutela Studioului Bucuresti unde era o simpla sectie si a demonstrat ca poate supravietui fara o finantare sustinuta din partea statului. A stiut sa se inconjoare de oameni de calitate in conducerea noului studiou iar pe noi ceilalti ne-a pus la treaba acordandu-ne intreaga sa incredere.
As putea sa va intocmesc o lista cu mari artisti ai lumii care nu au nici o diploma ci doar talent, sau diplomele unora ce n-au nici o legatura cu profesia de animator,ca sa ma refer doar la subiectul in discutie (ingineri, juristi, economisti etc.) .Unui animator nu-i ceri diploma ci ii ceri sa-ti arate ce stie sa faca iar daca mai sti ca a lucrat la studiouri de prestigiu sau sub directa indrumare a unor personalitati in domeniu, chiar ca nu mai ai nevoie si de diploma lui. Incercati sa nu conditionati accesul catre pregatirea unui animator de altceva decat de talent. Daca are si o diploma, cu atat mai bine.
In acelasi timp trebuie sa purcedeti la crearea unui nou studiou cu un plan
de dezvoltare pe mai multi ani (finantarea, portofoliul de scenarii, cine le va realiza, un plan calendaristic, genurile de film incluse in plan samd.)
Este ABSOLUT NECESAR sa existe un studiou cu dotarile necesare si cu un numar minim de animatori ANGAJATI permanent iar alaturi de acestia sa aveti o rezerva de colaboratori cu pregatire in domeniu la care sa apelati ori de cate ori este necesar.
Spuneam cu alt prilej ca filmul de animatie s-a autofinantat si acest lucru s-a datorat serialelor si lung metrajelor care s-au vandut excelent la export. Acest lucru a facut posibila si realizarea filmelor de “autor” cu destinatia festivaluri si mai putin pentru publicul larg.
Daca imi permiteti un sfat, ponderea ar trebui acordata filmelor pentru toate varstele, fie ele seriale sau lung metraje si care au mare cautare si la export (deci cele rentabile) si apoi filmele de autor care ar trebui facute cu bani mai putini si care sunt realizate pentru o categorie mai restransa de spectatori. Ma bucur ca ati inteles oportunitatea realizarii unor filme vandabile ce vor sta la baza dezvoltarii viitorului studiou. Oricum trebuie sa va inarmati cu rabdare. O sa va ia ceva timp daca vreti cu adevarat sa realizati ca v-ati propus. Va urez succes.

P.S. Daca doriti sa purtam un dialog <face to face> hai sa gasim o data si un loc agreat de toti, unde sa ne spunem deschis si sincer gandurile si sa incercam sa urnim animatia din loc.

Nota
Nu-mi plac termenii de film comercial si film de arta. Am vazut filme de “ARTA” care au avut o mai mare priza la spectatori decat cele “COMERCIALE” si filme de public care erau mai artistice decat multe filme de “ARTA”.
Cel mai simplu ar fi sa spunem FILME BUNE si FILME PROASTE.

Scuze
Desi mi-am dorit mult sa fiu prezent la intalnirea cu iubitorii filmului romanesc de animatie de la complexul expozitional de langa “Casa presei libere” de sambata 28nov. ora 12, datorita unor probleme care mi-au solicitat prezenta in alta parte decat cea preconizata initial (lansarea DVD-ului cu “Uimitoarele aventuri ale muschetarilor” din cadrul manifestarii targului de carte GAUDEAMUS), imi cer scuze tuturor celor care si-au dorit sa ma intalneasca cu acest prilej pentru absenta pe care o regret nespus dar efectiv mi-a fost imposibil sa fac o alta alegere decat cea pe care am facut-o. Inca o data va rog sa primiti scuzele mele.

 

 

12 thoughts on “Tot despre animatie”

  1. Buna ziua,

    Am citit cu interes raspunsul dumneavoastra si as vrea, pe cat posibi,l sa fac cateva precizari legate de comentariile dumneavoastra.

    Eu am sustinut faptul ca ar trebui sa renuntam la tehnicile invechite insa nu m-am referit la a renunta la principiile de baza ale animatiei, ci m-am referit mai mult la a renunta la tehnicile vechi cu ajutorul carora se realizau animatiile acum 20-30-40 de ani, mai exact la “uneltele” de-atunci. In opinia mea, cei care ar urma sa predea la viitoarea scoala de animatie ar trebui sa deprinda folosirea “uneltelor” digitale pentru ca altfel nu cred ca vor aparea rezultatele spectaculoease pe care le asteptam cu totii.

    Cred ca peste tot in tara, in orice domeniu, inclusiv in domeniul electric (si ma refer aici la Univ. Politehnica Bucuresti si la facultatile cu profil electric – domeniul in care sunt de altfel licentiat), se preda dupa metode invechite si neatragatoare care, in opinia mea, ar trebui inlocuite aproape complet. Nu vorbesc despre “relaxarea” materiei, ci despre adaptarea tehnicilor de predare si a “uneltelor” folosite la cerintele anului 2010. Doar atat!
    In aceeasi ordine de idei, cred ca tarie in faptul ca inainte de toate un animator trebuie sa inteleaga animatia 2D, cu principiile sale de baza, si ma refer aici la mersul de baza, la exprimarea emotiilor, etc. Asadar, cred ca animatia 2D ar trebui sa stea la baza materiilor ce se vor preda acolo insa exemplificarea concreta a principiilor ar trebui realizata pe computer. Temele trimise studentilor ar trebui sa fie in format digital astfel incat rezultatele sa apara destul de rapid si sa fie si spectaculoase. Nu cred ca se mai poate lucra la nivelul anilor ’80.
    De asemenea cred ca un animator fara talent la desen nu are cum sa se numeasca animator, insa asta este o alta discutie. Am facut aceasta precizare pentru ca am vazut foarte multe animatii urate la Animest :)

    Nu cred ca daca alegem sa folosim tehnici de animatie noi si programe dedicate munca animatorului este mai putina. As spune chiar ca pregatirea trebuie sa fie mai temeinica iar animatorul trebuie sa studieze atat partea de program (care nu este deloc programare in cod ci mai degraba ceva similar cu folosirea programelor de tip CAD) cat si partea de teorie a animatiei. Rezultatele insa sunt cu siguranta de un nivel superior fata de rezltatele obtinute ca urmare afolosirii “uneltelor” clasice de animatie. Iar daca vom alege sa nu pregatim tinerii folosind “uneltele” moderne (computer + programe de animatie atat 2D cat si 3D) degeaba vom avea talente pentru ca nu vom putea sa facem performanta si nu vom putea concura niciodata cu studiourile straine. Deja avem un mare devans fara de cei din strainatate, acolo unde folosirea computer-ului nu este deloc ceva nou.

    Cred totusi ca aveti o viziune mult prea “artistica” fata de programele de calculator si ma tem ca si alte persoane din domeniu ar putea avea aceeasi parere, caz in care ne confruntam cu o problema la nivel de lideri in domeniul animatiei. Nu puteam spune ca programele sunt facute dupa chipul si asemanarea cuiva si nu putem spune ca un program va face totul singur si nu va mai fi nevoie de un animator specializat. Afirmatiile sunt cat se poate de eronate si mi-ar face placere sa va demonstrez acest lucru (poate la o intalnire ). Mi-ar face o mare onoare si placere sa va intalnesc si sa va arat, in termeni concreti, ce inteleg eu prin utilizarea computerului in realizarea unei animatii.

    Faptul ca trebuie sa gasim o formula de comunicare intre noi, cei pasionati de animatie sau care au contact cu fenomenul, este un adevar insa cred ca ne-ar prinde bine si compania celor mai experimentati ca noi, cei ca dumneavoastra, care ne-ar putea invata foarte multe din experienta lor (si-aici ma refer atat la teoria legata de animatie, cat si la metode de obtnere a finantarii, puncte forte, etc).

    Sa auzim numai de bine,
    Marcel

  2. Buna ziua,
    cu intarziere raspund si eu.Am citit si articolul si comentariile si…aveti dreptate amandoi.:)
    Mi-ar face o deosebita placere sa ne putem intalnii,mai ales ca acum cativa ani nu am avut curajul de a intra in studioul dumneavoastra.Am preferat sa-mi astept colegul (Mircea Sanpetru) la intrare.Acum regret acest lucru.
    O sa va rog sa stabiliti dumneavoastra o data pentru o intalnire,daca se poate undeva dupa sarbatori.Toate cele bune.

  3. Buna ziua,

    As vrea doar sa precizez ca, din punctul meu de vedere, dupa sarbatori ar fi cel mai bine. Banuiesc ca intalnirea va avea loc in Bucuresti?! :)

    Toate cele bune,
    Marcel

  4. Buna ziua,

    Am stat si m-am gandit ce-am putea face pentru animatia romaneasca. Evident, m-am gandit la o solutie pe termen scurt, ceva care sa aiba un impact destul de puternic in randul tinerilor de la noi (si nu numai).
    Raspunsul este simplu: va propun sa scrieti o carte despre animatie.

    Am in minte un format, capitole, structura, etc. Stiu ca poate sa para o idee nebuneasca insa este o idee venita din suflet. SI nu este deloc un proiect irealizabil. Cred ca in maxim 9 luni o putem vedea in librarii.

    Si nu va trebui sa o scrieti singur, va pot ajuta cu idei, organizare, eventual desene, editare, etc. Ne trebuie un manual de animatie 100% romanesc, ne trebuie noua tinerilor care vrem sa facem animatie in Romania. Ne trebuie sa invatam din experienta unui animator si a unui regizor deosebit.

    Cred ca este o idee ce merita luata in calcul si cred ca sunteti persoana potrivita pentru un astfel de proiect. Ma gandesc aici la experienta dumneavoastra dare si pasiunea pentru animatie.

    Ceea mai mare problema va fi insa o sa o editam si-aici cred ca dumneavoastra va trebui sa va folositi de reputati dumneavoastra pentru a convinge o editura serioasa aa o editeze. Asadar, ce parere aveti?

    Cred ca este o idee ce merita dezbatuta. Am foarte multe argumente pentru aceasta idee, insa astept intai un raspuns din partea dumneavoastra.

    Multumesc,
    O zi buna

  5. Sunt absolut de acord cu Marcel,desi imi dau seama ca a scrie o carte presupune o munca titanica.Dar o carte de animatie 100% romaneasca este intradevar necesara.Mai ales venita din partea unui om care este o adevarata enciclopedie ambulanta in acest domeniu.Daca pot ajuta cu ceva…o voi face cu cea mai mare placere.Cred ca o idee buna este ca lansarea unei astfel de carti sa se faca in cadru unui festival de animatie.

  6. Ideea cu a realiza un curs de animatie autohton, este foarte veche.
    Foarte multi amatori m-au intrebat de ce nu fac acest lucru si raspunsul meu de atunci, ca si cel de acum, este acelasi. Nu pot sa-l scriu! Eu trebuie sa fiu “acolo”, fata in fata cu cei ce vor sa invete animatia, cu creta in mana si demonstrand pe viu, traind odata cu ei, fenomenul cunoasterii. Cred ca ii seman in aceasta privinta lui Matty, care-mi spusese candva, ca desi stie romaneste, cu creionul in mana, se exprima de o suta de ori mai clar si de doua ori mai repede. Poate nu stiti cat de greu este sa faci un jurnal de filmare, daramite sa-l inveti pe un incepator cum se face acest lucru. Din “afara” e simplu, pare doar o chestiune de ordonare, de o disciplina usor de prins dar a-l face sa inteleaga importanta, de exemplu, a filmarii la un moment dat la o fotograma, sau sarind desene, sau a fixurilor si a lungimii lor in redarea starilor interioare ale personajelor.
    In ce ma priveste, daca nu sunt alaturi, in aceeasi echipa, zi de zi , vazand si explicand de ce nu e reusit momentul si mai ales ce este de facut pentru a-l corecta, nu cred ca as avea vreo sansa sa ma fac inteles.
    Animatia se face cu sufletul si oricum nu se poate face prin corespondenta.
    Pe mine nu ma intereseaza miscarea! Nu as vrea sa fie confundata cu animatia! Din pacate au aparut foarte multi pseudo animatori care, culmea, vorbesc in numele animatiei. Sa fim seriosi…
    Si inca un argument pentru a nu ma inhama la o asemenea lucrare este
    raspunsul la intrebarea ; Cui foloseste? Astazi, cand 3D-ul inlocuieste
    animatia clasica, cum se va intampla peste ani si cu noi, cand vom fi
    inlocuiti cu androizi, cyborgi sau alte nascociri ale inteligentei umane, nu mi se pare oportuna o asemenea lucrare.
    Poate ca ar trebui sa va orientati catre colegii mei mai tineri , care au
    deja experienta in noile tehnici folosite dar care isi trag originile experientelor din animatia 2D. Va pot da o lista de asemenea, specialisti in domeniu si cred ca ei ar putea realiza cursul de care imi vorbeati. Eu personal stiu ce nu stiu si deja e prea tarziu pentru a ma pune la punct cu toate noutatile in domeniu.
    Oricum va multumesc pentru intentia dumneavoastra.
    Toate cele bune.

    PS Daca aveti nevoie, totusi, de o lista cu cei in care am incredere pentru a va ajuta, va rog sa-mi trimiteti adresa de mail la care va pot contacta.

  7. Domnule Victor Antonescu,sunt absolut de acord cu ceea ce afirmati dumneavoastra si realizez cat de dificil poate fi un astfel de proiect.Dar va asigur ca de folosit,el va folosi.Tin sa va spun ca am observat un lucru.Foarte multi animatori,mai ales dintre cei care lucreaza in 3D,se pregatesc citind din Survival Kit-ul lui Richard Williams.Dupa cum spuneam si in comentarile anterioare,principiile animatiei sunt aceleasi.Recunosc ca 2D-ul imi pare mai viu,probabil din cauza “erorii umane”.
    PS:Cat despre animatie vs miscare,sunt intrutotul de acord cu dumneavoastra.:)

  8. Va multumesc pentru raspuns si-mi permit sa “atac” putin raspunsul dumneavoastra. Sper sa nu fie cu suparare, pana la urma toti tragem in aceeasi directie.

    N cred ca va ganditi dintr-o perspectiva corecta (si fata de noi si fata de animatia romaneasca). Cati oameni pot invata ceva de la dumneavoastra prin lectii fata in fata? Cati oameni pot invata dintr-o carte?

    De asemenea, imi permit sa afirm ca priviti problema la modul foarte idealist rezumandu-va sa spuneti ca numai fata in fata se poate invata aceasta meserie. Cred ca primul scop al acestei carti ar fi acela de a aprinde o flacara, acela de a da o speranta celor care vor sa faca animatie in Romania si nu acela de a deveni peste noapte animatori profesionisti.

    Cred ca ar trebui sa ne fie rusine ca popor pentru faptul ca nu avem o scoala de animatie. Lafel si pentru faptul ca nu avem carti de animatie. Sectiile de animatie de pe langa facultatile de film sunt o gluma proasta si o stim cu totii insa nimeni nu afirma acest lucru. Avem foarte multi maestrii, elogiem epoca Animfilm insa nu ramanem cu nimic de pe urma ei (se vor pierde si-acele filme, e doar o cehstiune de timp). Anii trec iar generatiie care vin nici nu vor sti ce-a fost Animafilm. Tinerii reinventeaza roata, invata fiecare cum pot si nu sunt in stare sa gaseasca un numitor comun. De ce nu-i ajuta nimeni? De ce nu vrea nimeni sa le impartaseasca din experienta proprie?

    Preston Blair de ce-a putut scrie o carte? Richard Williams de ce-a putut? Noi, ca romani, de ce nu putem sa avem macar o referinta de animatie?

    Legat de animatie vs miscare,
    Se poate sa nu-inteleg eu foarte bine cum stau lucrurile insa se poate animatie fara miscare? Daca Preston Blair si Richard Williams au tratat miscarea atunci cum de nu o gasiti importanta?

    Multumesc,
    O zi buna

  9. Imi pare rau dar raspunsul meu ramane acelasi.
    Mi-as fi dorit sa cititi cu mai multa atentie cele scrise de mine si sa INTELEGETI de ce nu pot scrie un asemenea curs. Va multumesc inca odata dar hotararea mea nu este de azi, de ieri, si problema implicarii mele in realizarea unui asemenea manual as dori sa o consideram ca un capitol incheiat.
    In privinta miscarii si animatiei, fac aceeasi remarca; daca ati fi citit cu mai multa atentie…. cat despre “enciclopedie ambulanta” ce sa mai vorbesc.
    Mi se pare o “bascalie” pe care zau ca nu o merit.
    In rest, toate bune.
    Va urez succes.

    PS. Desigur ati aflat ca regizorul Mihai Surubaru intentioneaza sa tina un curs de animatie. Incercati sa luati legatura cu el. S-ar putea sa aiba deja materialul necesar unui manual de profil. Nu cred ca poti initia un curs fara sa ai toate datele necesare, nu-i asa?

  10. Domnule Victor Antonescu,imi pare rau ca ati perceput ceea ce am spus(enciclopedie ambulanta) ca o bascalie.Departe de mine de a lua in gluma experienta dumneavoastra.Asta este ceea ce gandesc si anume ca aveti un bagaj informational urias in acest domeniul,al animatiei.
    Imi cer scuze daca s-a inteles in alt fel.
    Cu respect,
    Cristian Scarlatescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.